Tbilisi City Court rules in favour of plaintiff in ownership trial over Rustavi 2 TV

 Tbilisi City Court rules in favour of plaintiff in ownership trial over Rustavi 2 TV
By bne IntelliNews November 4, 2015

Judge Tamaz Urtmelidze of the Tbilisi City Court has ruled in favour of plaintiff and former owner Kibar Khalvashi in a trial over the ownership of television station Rustavi 2 TV.

Khalvashi owned Rustavi 2 TV between 2004 and 2006, and filed a lawsuit against the current owners, brothers Giorgi and Levan Karamanishvili, in August, claiming that he was forced to sell the broadcaster at below market value by the government of former President Mikheil Saakashvili.

The highly politicised ownership trial has turned into a proxy battle for the ruling Georgian Dream-led coalition and the opposition United National Movement (UNM) party, which Saakashvili founded. Saakashvili is the current governor of Odesa Region in Ukraine, and is wanted in Georgia. He is believed to continue to pull the strings at Rustavi 2 TV.

The largest television station in Georgia, watched by 28% of viewers, Rustavi 2 TV is very critical of the current government's policies. It also reportedly makes more in advertising revenue than several of its closest competitors combined.

The November 3 decision will be appealed against at the Court of Appeals, according to Zaza Bibilashvili, the defendants' lawyer. "What happened is exactly what we were predicting - dark dictatorship of (the former prime minister, billionaire businessman, and founder of the Georgian Dream party) Bidzina Ivanishvili has been formalised. Tamaz Urtmelidze is not a judge, he will definitely be held responsible for he did today," Bibilashvili told the media after the decision. Bibilashvili and his team left the courtroom in protest while the judge was still reading the verdict.

The Court of Appeals' decision can also be appealed. If that happens, the Supreme Court will decide the final verdict.

Khalvashi released a statement after the verdict, trying to reassure Rustavi 2 TV employees that it would be business as usual, but that, under his ownership, the television station would adopt a more independent line. He also took a jab at Saakashvili, saying that "Saakashvili was defeated in court today, and he is no longer the owner of the Rustavi 2 TV company...Today's verdict represents a real beginning of restoration of justice".

Rustavi 2 TV has had various owners throughout the years, many of them reportedly Saakashvili's allies or offshore companies with unknown owners. The Karamanishvili brothers are little known to the Georgian public and are believed to be the former president's allies. Meanwhile, Khalvashi is believed to be supported by the governing coalition.

The Georgian judiciary is currently undergoing a process of reform aimed at enhancing its independence from politics. On September 29, Georgian President Giorgi Margvelashvili signed a law reforming the prosecutor's office, but stated that he was not satisfied with the extent to which the proposed law reformed the prosecutor's office. His office told the media that Margvelashvili had repeatedly advised the government about "the need for a comprehensive reform of law enforcement agencies, as well as the importance of the prosecutor's office being free from political influence".

Meanwhile, Nika Gvaramia, the broadcaster's director general, was summoned for questioning by the State Security Service (SSS) on November 3, in a separate investigation into an attempt to overthrow the government allegedly orchestrated by Saakashvili, Gvaramia and UNM leader Giga Bokeria. 

Register here to continue reading this article and 2 more for free or purchase 12 months full website access including the bne Magazine for just $119/year.

Already a subscriber or registered - click here to recover access.

If you a IntelliNews Pro user - click here to login.

Thank you. Please complete your registration by confirming your email address.
A confirmation email has been sent to the email address you provided.

To continue viewing our content you need to complete the registration process.

Please look for an email that was sent to with the subject line "Confirmation bne IntelliNews access". This email will have instructions on how to complete registration process. Please check in your "Junk" folder in case this communication was misdirected in your email system.

Already a subscriber or registered - click here to recover access.

If you a IntelliNews Pro user - click here to login.

If you have any questions please contact us at sales@intellinews.com

Subscribe to bne IntelliNews website and magazine

Subscribe to bne IntelliNews website and monthly magazine, the leading source of business, economic and financial news and commentary in emerging markets.

Your subscription includes:
  • Full access to the bne content daily news and features on the website
  • Newsletters direct to your mailbox
  • Print and digital subscription to the monthly bne magazine
  • Digital subscription to the weekly bne newspaper

Already a subscriber or registered - click here to recover access.

If you a IntelliNews Pro user - click here to login.

bne IntelliNews
$119 per year

All prices are in US dollars net of applicable taxes.

If you have any questions please contact us at sales@intellinews.com

Register for free to read bne IntelliNews Magazine. You'll receive a free digital subscription.

Already a subscriber or registered - click here to recover access.

If you a IntelliNews Pro user - click here to login.

Thank you. Please complete your registration by confirming your email address.
A confirmation email has been sent to the email address you provided.

IntelliNews Pro offers daily news updates delivered to your inbox and in-depth data reports.
Get the emerging markets newswire that financial professionals trust.

"No day starts for my team without IntelliNews Pro" — UBS

Thank-you for requesting an IntelliNews Pro trial. Our team will be in contact with you shortly.

Dismiss